انتظار

·  چشم‌براه‌بودن, چیزی راچشم‌داشتن , چشمداشت

·  1 - ( مصدر) چشم داشتن چشم براه بودن . 2 - ( اسم ) چشم داشت چشم داشتگی . 3 - نگرانی . جمع : انتظارات . (پس زمین را بوسه دادند و شدند انتظار وقت فرصت می بدند.) (مثنوی) یا انتظار خدمت . کارمند وزارتخانه یا اداره ای را بعللی موقتا از کار بر کنار کردن .

فرج

·  گشایش‌درکار, گشادگی, سوراخ, شکاف, سوراخ‌پس‌یاپیش آدمی, عورت‌زن, شرمگاه, جمع‌فرجه

·  ( اسم ) 1 - سوراخ شکاف 2 - عورت زن آلت تناسلی خارجی زن که در جلو مهبل واقع است شرمگاه شرم زن جمع : فروج

پاسخ سوال اول
انتظار فرج در واقع، انتظار حکومت جهانی اسلام است، انتظار تشکیل حکومت توحیدی در سطح جامعه انسانی است، انتظار تحقق عدالت در اجتماع است، انتظار وراثت زمین و دولت مؤمنان و موحدان است. بنابراین «انتظار» نه به معنای «نشستن و دعا کردن» است،«انتظار» یعنی «برخاستن و دعا کردن»، انتظار یعنی بکوشیم هر چه بهتر دین اسلام را به عنوان یک دین توحیدی فراگیر بشناسیم، بفهمیم و بسازیم، این همان زمینه‏سازی برای ظهور حضرت مهدی(عج) است و برای ارتباط بیشتر با حضرت ولی عصر(عج) به طور کلی هر انسانی دارایسه مرتبه وجودی است، افکارش، صفاتش و اعمالش و هیچ انسانی از این قاعده مستثنی نیست، حتی حضرات معصومین(ع).
ارتباط و نزدیکی به هر انسانی هم تنها از همین طریق ممکن است؛ یعنی، اگر کسی بخواهد به انسان دیگری نزدیک شود، چاره‏ای ندارد جز این که بکوشد ابتدا افکار، باورها و طرز تفکر آن شخص را شناسایی نماید و خویش را از جهت فکری با آن شخص هماهنگ نماید وسپس بکوشد که قرب صفاتی پیدا نماید؛ یعنی، از جهت صفات و کمالات اخلاقی میان خود و آن شخص محبوب همانندسازی نماید و در نهایت نزدیکی در رفتار، نوع و روش زندگی بهترین طریقی است که انسان طالب کمال را به یک انسان کامل الگو نزدیکمی‏نماید.
در مورد نزدیکی به امام عصر(عج) هم وضع به همین منوال است. ما به عنوان یک شیعه و پیرو اهل بیت عصمت و طهارت(ع) وظیفه داریم ابتدا کیفیت اعتقاد، باورها، صفات، کمالات، نوع منش و کنش آن حضرات را شناسایی نماییم و در مرتبه بعد بکوشیم زندگی، صفات وباورهای خود را به ایشان نزدیک نماییم تا از این طریق هم شیعه و پیرو واقعی آنها باشیم.
برای ارتباط بیشتر با امام زمان(عج) به موارد ذیل عمل کنید:
الف) قرار گذاشتن با دوست؛ ابتدا باید کاری کرد که در شبانه‏روز حتما برای چند مرتبه هم که شده به یاد ایشان افتاد؛ مثلاً انسان تصمیم بگیردبعد از هر نماز به آن حضرت سلام دهد. سپس شرح حال خود و درد دلی را با آن حضرت درمیان بگذارد. تکرار این برنامه موجب می‏شود ذهن آدمیبیشتر متوجه این مسأله مهم گردد،
ب ) صحبت کردن و سخن گفتن زیاد با ایشان مانند خواندن دعای عهد، هر روز،
ج ) جلب محبت وی؛ با هدیه به آن حضرت (صلوات، اهدای ثواب ختم قرآن و زیارت‏ها و...)،
د ) دوری از رنجاندن وی با کارهایی که می‏دانیم ایشان را آزرده می‏کند،
ه ) وفاداری و ثابت قدمی در دوستی با او،
و ) مقدم کردن خواسته او بر خواسته‏های خود.
پاسخ سوال دوم
منتظر به کسی گفته می شود که از وضع موجود ناراحت است وبرای ایجاد وضع بهتری تلاش می کند.
بر این اساس می توان گفت :انتظار حکومت حق و عدالت مهدی 7از دوعنصر تشکیل شده است ؛ عنصر نفی و عنصر اثبات . عنصر نفی ، بیگانگی باوضع موجود و عنصر اثبات ، خواهان وضع بهتری بودن است .(1)
نتیجهء این ا نتظار مبارزه با عوامل ظلم و بیداد و فساد و خودسازی و خودیاری و جلب آمادگی جسمی و روحی برای شکل گیری حکومت جهانی است .در این صورت انتظار یعنی آماده باش کامل . انتظار تمرین و ریاضت است . انتظاریک بسیج عمومی است .
انتظاری که به اندازهء فرج اهمیت دارد و پاره و بخشی از فرج کلی الهی خوانده شده است ، نمی تواند امری ساده و حالتی بی اعتنا و روزگاری خالی ازتعهد و شور باشد... جامعه ای که از نظر اعتقاد و بصیرت و عمل و اخلاق وحضور و اقدام و آمادگی و ثبات و طهارت و زهد و شعور و شناخت و عدل واحسان ، آن چنان که پیشوایان گفته و خواسته اند نباشد، چگونه منتظر محسوب خواهد گشت ؟!.. خلقی که در انتظار ظهور مصلح به سر می برد، باید خود صالح باشد>.(2)
منتظران واقعی علاوه بر این که بر اصلاح خویش می کوشند، وظیفهء خودمی دانند دیگران را نیز اصلاح کنند. مقصود از انتظار فرج ، حفظ آمادگی واصلاح فردی و ا جتماعی و زمینه سازی برای ظهور حضرت بقیةالله 7است .
(پـاورقی 1.مکارم شیرازی ، مهدی ـ انقلابی بزرگ ، ص 101ـ 102
(پـاورقی 2.محمد رضا حکیمی ، خورشید مغرب ، ص 257ـ 334 با تلخیص